Tema: Letërsia shqipe për fëmijë dhe Objekti i saj.



Tema: Letërsia shqipe për fëmijë dhe Objekti i saj.

Situatë hyrëse:

Pyetja në një tekst të gjuhës amtare. “A ju pëlqen Harry Potter?”

Përgjigja e marrë nga nxënësit: “JO”.


Pyetje dhe konstatim rreth dukurisë:

1-   Pse nuk e pëlqenin këta fëmijë?
2-   Libri më i shitur për fëmijë

A-   Ky libër nuk përshtatej me moshën e tyre.
B-  Ky libër nuk kishte objektin e duhur referues për moshën e tyre

Referimi: Objekti i letërsisë për fëmijë.

Ku na shpie kjo temë: në disa pyetje - tema 


Duhet të dimë më parë:

·         Pyetjet që lindin sot.

a-  Ç’ është letërsia?

  • Çdo të thotë të shkruash?
  • Të përdorësh gjuhën, dallimi me pikturën.

b-  Përse shkruajmë?

Konceptimi si :

  • Ikje
  • Zbulim
  • Të ndjerët i rëndësishëm në raport me botën .

Situatë 2: Fabula: mjeshtri dhe piktori, i cili e pyet mjeshtrin; deri kur do të punoj mbi këtë pikturë- deri atëherë kur të thuash;unë e kam bërë këtë?!

Disktutim rreth përkufizimit

  • Shkrimtari si projektues,
  • Lidhja midis të shkruarit dhe të lexuarit
  • Në emër të lirisë
 c-  Për kë shkruajmë?

  • Për lex universal
  • Për elitë
  • Për grupmosha….njeriu i nderuar
  • Shijaç funksioni censurues.
 
d-  Gjendja shkrimtar -lexues

  • Sa lloj letërsie kemi?
  • A ka rëndësi mosha kur flasim për letërsinë?
  • Koncepti i lexuesit.
  • Lexuesit e rritur. Lexuesit e rinj (shembulli i vetes që fëmijë lexoja letërsi të rritur)
  • koment; pse ndodh kështu?

1-  C’është letërsia për fëmijë

·         Formulimi
·         Konstatimet në kohë
·         Vështrimi panoramik
·         Letërsia për fëmijë sot

2-  Objekti i letërsisë për fëmijë.

·         Kujtesë:
·         Objekti i letërsisë ( termi letërsi- litera-shkronjë-që e nënkupton letërsinë si diçka të shkruar.
·         Objekti është i lidhur me; njeriun, botën.
·         Lidhja me dijet e tjera, histori, filozofi, shkenca, feja, etj. Letërsinë e dallon nga të tjerat trillimi artistik. Psh një roman historik nga një libër historie.
·         Dallimi
·         Gjuha.
·         Platoni për Letërsinë: një ndjenjë në dëm të arsyes.( përjatimi nga shteti i tij i poetëve).
·         Letërsia e angazhuar
·         Letërsia dhe funksioni shoqëror
·         Letërsia dhe funksioni etik
·         Gjendja frymëzuese
·         Funksioni estetik

3-  Ndarja në letërsi për të rrirur dhe në letërsi për fëmijë.

·         Grupimet më të mëdha
·         Letërsi për të rritur dhe letërsi për fëmijë
·         ( A duhet të jetë më vete let për fëmijë?)
·         ( A egziston një letërsi e tillë?)
·         Dy mendime të ndryshme: pro dhe kundër.
·         Mohimi
·         Pohimi (po),por si letërsi e vogël (koment: atëherë pse nuk studiohet veçantë edhe letërsia feministe?)
·         Emërtimi si letërsi naïve, e parëndësishme, e dorës së dytë, paraletërsi.
·         { Lind pyetja: si do të quhej folklori, si paraletërsi e gjithë letërsisë?)
·         Emërtime të tjera.
·         Letërsi magjike, letërsi e mrekullisë.
·         Diskutime në Shqipëri: B. Dedja: Ajo që në nënsistem me fabulat e Ezopit, Fedrit, La Fontenit,në shekullin XVIII-XIX,  Letërsia për fëmijë u kthye në një sistem të pavarur artistik, me veprat e Sh. Perosë, Andersenit, Vëllezërit Grim, Pushkinit, si shtet i pavarur në sistemin e botës së arteve.
·         Grupimi në bazë të karakteristikave kryesore (rëndësi i kushtohet rëndësisë së madhe, që ka faza e fëmijërisë në formimin e njeriut).
·         Grupimi në bazë të treguesve dallues:
·         Gjuha dalluese.
·         Tematika.

-  Mëvetësia dhe problemet e saj

a- Koncepti i mëvetësisë me çfarë është i lidhur
b- Mëvetësia si ndarje
c- Mëvetësia si shmangie
d- Mëvetësia si performancë specifike


-  Emërtimi i kësaj letërsie  si  paraletërsi

a-   Paraletërsi
b-   Letërsi naïve (Tomi dhe Xherri)
c-    Letërsi e dorës së dytë
d-   Letërsi inferiore

-          Ç’është letërsia për fëmijë

·         Thënie nga autorë të ndryshëm
·         XH. Rodari, Pol Hezërd,
              Xhuzepe Fanculli, Luixhi Santuci etj. faqa 10 A. Bishqemi
·         Analizo faktin që gjithmonë i është kushtuar vëmendje nga shoqëria të vegjëlve, edukimit të tyre.
·         Letërsia si ushqimi i të vegjëlve
·         Shiko “Poetika” e Aristotelit
·         Cfarë u tregohet fëmijëve për argëtim, kur janë të vegjël është letërsi për fëmijë; përralla, gjëza, këngë e fabula. Por edhe vjersha dhe pjesë nga letërsia për të rritur.p.sh. Naim Frashëri, Poradeci, Noli, etj.
·         Termi; Letërsi fëminore nuk mund të shprehemi kështu sepse nuk janë duke shkruar vocërrakët për veten.
·         Po kështu në letërsinë për të rritur, ka personazhe fëmijë, por kjo nuk do të thotë që është shkruar për fëmijët
·         Përkufizimi fq. 13. (Hyrje në teorinë e letërsisë)
·         Letërsia si lektyrë shkollore
·         Letërsia për fëmijë dhe për të rinj
·         Lexim për fëmijë

Punë praktike: lexo diçka nga letërsia për fëmijë. Perceptim i lirë

-    Objekti

·         Fëmijët
·         Formojë shijen estetike
·         Stili
·         Gjuha
·         Gjithçka që na rrethon (realiteti objektiv) është objekt i letërsisë për fëmijë. Shpjego realitet objektiv.
·         Semiotika dhe lexuesi si pjesë e saj fq.14.kodet dhe tekstet, kuptimi dhe kultura.
·         ( kodi kulturor, shoqëror, social, gjuhësor, stilistik, retorik.)
·         Objekt i kësaj letërsie nuk mund të jetë ndërtekstorësinë( 16 rrokëshi i Lasgushit e çon lexuesin te vepra Bagëti dhe Bujqësi e Naim Frashërit).
·         Nuk i referohet memorizimit të historisë
·         Letrësia si art i autorit dhe si art i lexuesit (vlen të diskutohet).
·         Lidhjet teks (kuptimi, tërësia e kuptimeve, (lexuesi si zbulues) - të lexuarit (mënyra).
·         Teksti është bartës i kuptimit dhe veprim i komunikimit. Tërësi kuptimesh e kthyer në fjalë.Thënia e Roland Bartit: Të lexuar do të thotë të jemi të detyruar të dekodojmë një mesazh, që ka qenë i koduar nga një tjerët.
·         Lexuesi si subjekt i artit të leximit. Kështu shohim lidhjen lexues fëmijë- kuptim i drejpërdrejtë.
·         Cfarë kap një fëmijë (subjektin) dhe alegorinë. Strukturimi i fëmijës sipas Piaget (mendimi kritik)
·         Pjesa e njohur: Ivani dhe Lëkura e Fokës, vazhdimi i pjesës. Çfarë ndodh? Fëmija fillon të strukturojë rreth klasës së tretë ose të katërt.
·         Të shkruash për një fëmijë: dy të dhëna në faqen 15.
·         Letërsia e vërtetë për fëmijë është ajo që e pëlqen në të vërtetë çdo moshë: Kujtojmë Tomi dhe Xherri, Simsonët e famshëm, etj.
·         Horizonti i Pritjes( trajtimi i Veprës së Xh. Suift: Udhëtimet e Guliverit). fq. 16-17.për çfarë u shkrua në të vërtetë (Anglinë e kohës, vitet 1700, mbretëresha Ana, aludimet për partitë sistemin politik, papistët, sistemin e shkollimit dhe të edukimit të liliputëve etj. U pëlqye atëherë nga të rriturit. Sot ai pëlqehet nga fëmijët për fabulën dinamike.
·         Rikthehu te Harry Potteri.
·         Suedezi; Galtung dhe Portokalli fluturues.


4-   Ndarja e Letërsisë sipas grupmoshave

-          Tri nivele
-          Niveli fillestar


Ndarja në grupmosha

a-   Mëvetësia.
b-   Identiteti.
c-    Egzistenca.
d-   Periodizimi në mosha.
e-   Parashkolloret 3-6 vjeç.
f-     Shkollorët e vegjël 6-7, 11-12.
g-   Shkollorët e rinj 11-12 15-16.
h-   Mendime mbi moshën shkollore.
i-     Dikur fq. 18. sot mendime të ndryshme.

Trashëgimia në nëndarje shih faqen 19- 30

-          Trashëgimia
-          Thënie të ndryshme
-          Didaktë
-          Andersen, përralla
-          Humori, Gorki për këtë dhe për konfliktin në këtë lloj letërsie. 

Popular

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR
BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR - GJITHASHTU DHE RIPAROJME