Studimin tonë ne
vendosëm që ta kryenim mbi temen: “Ndikimi
i mjedisit ne kurrikul ne klasat e 4-ta te shkollave te periferise.”
Kjo ishte një temë që
ne e perzgjodhem për disa arsye. Një nga arsyet ishte që për këtë temë, flitet
shume ne vendin tone,por ka shume mangesi akoma te cilat ne kerkuam ti nxjerrim
ne pah.
Gjithashtu mjedisi eshte vendi ku femijet tane kalojn shumicen e kohes
dhe nxene, por sa I stimulon ai per te nxene? Dhe, cili eshte niveli qe duhet
te jete mjedisi i klases ne vendin tone? Disa Jane disa nga arsyet qe ne moren
parasysh per te hulumtimin tone. I gjithë kursi u nda në disa grupe,ku grupi
jone u formua nga 5 veta dhe secila mori nje detyre kryesore per te bere.Ne si
fillim zgjodhem 3 shkolla per studim, ne te cilat aktualisht bejm dhe praktiken
shkollore.Shkollat qe ne zgjodhem ndodhen ne periferi te qytetit te Durresit. Drejtoret e shkollave na lejuan qe te
zhvillojme pyetsorin tone ne klasen ku ne japim dhe mesim. Iu nënshtruan
pyetësorit 40 nxënës. Në këtë shkollë kishte 950 nxënës dhe 50 mësues.
Pyetësorët u krijuan me një konsensus të plotë me grupin. Pyetjet disa i morem
nga pyetesor të gatshem të disa studimeve të tjera të zhvilluara jashtë
Shqipërie dhe te tjerat I krijuam vete duke ditur magesite e mjediseve ne
shkollat tona.Grupi jonë i mori në konsideratë këto pyetje duke i studiuar dhe
përpunuar ato. Në fillim i hodhem nje veshtrim te shpejte te gjitha pyetjeve
dhe me pas i klasifikuam . Pasi beme klasifikimin ne beme perzgjedhjen e
pyetjeve qe do te ishin me te efekshme dhe me te pershtatshm me ralitetin
shqipetar me qellim qe besueshmeria dhe vleshmeria te ishin ne nje nivel te
larte.Keto pyetje ne fillim i kam piletuar tek nxenes te tjere, me qellim qe te
shihja nivelin e veshtirsise se pyetjeve dhe se sa e kuptueshme eshte ajo per
nxenesin .Gjate ketij punimi ne perdorem shume burime informimi .Ne kemi
perdorur burime te dores se pare dhe te dyte .Gjate ketij punimi ne kemi vene
re se per kete teme ka nje mungese literature ne gjuhen shqipe .Gjithashtu edhe
ato qe ishin ,ishin te perktheyera jo mire ne gjuhen shqipe.Ne mungese te
burimeve te informacionit ne gjuhen shqipe ne shfrytezuam literaturen ne gjuhen
e huaj. Ne fazen e mbledhjes te se dhenave per te rritur vlefshmerin e studimit
ne u munduam qe te shmangnim efektin Hauthorne .Perpara se te shperndanim
fletat i kontrodhuam te gjitha qe te shmangnim problemet teknike .Ne beme nje
hyrje te ngrohte me nxenesit dhe mesuesit para dhe pas testit me qellim qe te
krijonim afrimitet dhe besueshmeri .Ne nuk mundem qe te izolonim faktoret
situacional sic ishte zhurma sepse ne nuk na u ofrua koha e pershtatshme per ta
zhvilluar kete studim . Gjate se fazes se raportimit te te dhenave ne u munduam
qe te dhenat ti paraqesnim ashtu sic na ishin ofruar .Te dhenat cilsore dhe
sasiore u trajtuan me objektivitet pa ber dallime .Gjithashtu ne i dhame
pergjigje te 3 pyetjeve baze te studimit Gjate fazes se analizimit te te
dhenave ne shmangem gabimet ne kodimin e te dhenave pra te gjitha te dhenat u
koduan ne menyre te njejte pa bere dallime mes tyre . Gjate analizimit te te
dhenave te pyetsoreve u ndoq kjo procedur : Ne fillim u mblollen te dhenat ,u hollen
ne nje database ,me pas me ndihmen e exelit u krijuan grafik . Qe te dhenat te
ishin te sakta kjo pune u be nga 2 pjestare te grupit dhe me pas u shkrine ne
nje.Te dhenat e nxjerra nga intervista u rilexuan dhe me pas u be grupimi i
tyre sipas tematikave . Me pas u bë riverifikimi i të dhënave në tabela.
Qëllimi i dhënies së përvojave të dobishme, nxitëse
dhe të cilësisë së lartë të të mësuarit për nxënësit, është një pjesë
thelbësore e çdo sistemi shkollor, dhe arritja e këtij objektivi është
vendimtare për suksesin jo vetëm të institucionit, por të çdo nxënësi që ndjek
shkollën. Një përbërës kritik i përvojës së të mësuarit është cilësia e
mjediseve në të cilët nxënësit jetojnë, punojnë dhe mësojnë. Kur flasim për
mjedisin, ne e marrim në konsideratë termin në një kuptim të gjerë, duke
përfshirë mjedisin fi zik, mjedisin emocional (të krijuar nga ndjenjat dhe
nevojat e nxënësve dhe të mësuesit), mjedisin shoqëror (të krijuar nga
marrëdhëniet ndër-personale mes nxënësve dhe midis nxënësve dhe mësuesit) dhe
mjedisin akademik (të përkufi zuar kryesisht në terma të pritshmërive të të
mësuarit dhe diversitetit të nxënësve lidhur me dijen e tyre të nivelit hyrës
dhe aftësive të tyre). Klasat e tejmbushura dhe baza e pamjaftueshme mësimore,
e bëjnë më të vështirë procesin e dhënies së mësimit dhe atë të mësimit. Këto
janë mangësi në mjedisin fi zik. Kur nxënësit përjetojnë stres dhe ankth në
jetën e tyre të përditshme, për ta është më e vështirë të përqendrohen. Këto
janë probleme në mjedisin emocional. Në qoftë se nxënësit ndjehen të
përjashtuar nga të tjerët në klasë, mund ta pësojë të mësuarit. Ky është një
problem me mjedisin shoqëror. Së fundmi, në qoftë se nxënësit janë të
çinteresuar ose të mërzitur nga lënda që po jepet mësim, atëherë ka të ngjarë
që të ketë një mungesë motivimi që është vështirë të kapërcehet. Këto janë
probleme me mjedisin akademik. Sa shpesh mendohemi seriozisht për të katër
mjediset, ndërsa formulojmë planet tona të mësimdhënies? E madje, edhe kur ne
mendojmë mbi këto çështje, a besojmë që mund t’i ndryshojmë dot? Si mësues
duhet të jemi shumë të vëmendshëm për ndryshimet që mund të bëjmë për të
krijuar mjedise mësimore në të cilat të gjithë nxënësit:
(a) kanë një
ndjesi të përkatësisë,
(b) angazhohen në procesin mësimor,
(c) me shumë ngulm
arrijnë në një nivel të lartë.
-Mund të fillojmë duke bërë një sërë pyetjesh rreth
mjedisit tonë aktual të klasës.
·
A ndihen të sigurt nxënësit tanë?
·
A
përjetojnë nxënësit tanë një ndjesi të përkatësisë?
·
A
i motivon mjedisi nxënësit tanë që ata të bëjnë më të mirën e tyre?
·
A është mjedisi mbështetës i procesit
mësimor?
·
A
i përshtat mjedisi nxënësit me formim arsimor dhe nevoja të ndryshme?
Ka shumëçka
që ne mund të bëjmë për të ndikuar pozitivisht mbi mjedisin e të mësuarit, dhe
për të bërë të mundshme për çdo dhe secilin nxënës që të arrijë mundësinë e
plotë të tij ose të saj. Në këtë kapitull ju do të gjeni pesë rekomandime për
ta bërë sa më mirë atë. Por para se të trajtojmë këto rekomandime, e kanë
radhën disa përkufi zime. “Kulturë” dhe “klimë” janë dy terma shpesh të
përdorura për të përshkruar mjediset e të mësuarit. Kultura përmbledh vlerat,
normat dhe dogmat e përbashkëta që karakterizojnë një grup ose organizatë,
qoftë kjo një shkollë e tërë apo klasë. Nga ana tjetër, klima i referohet
“ndjesisë” së një shkollë apo të një klase. Klimës hera herës i referohen si
atmosferë, ekologji, mjedis dhe gjendje. Në dallim nga kultura e cila është
mjaft e qëndrueshme në kohë, klima mund (dhe e bën) të ndryshojë nga dita në
ditë dhe nga shkolla në shkollë, madje dhe në shkollat e të njëjtit qytet.
Mjediset e të mësuarit qark. Në qoftë se kryemësuesi sjell gjevrekë në sallën e
mësuesve të premten, klima mund të ndryshojë atë ditë. Në qoftë se drejtori
sjell gjevrekë çdo të premte për një vit, kjo sjellje do të bëhet pjesë e
kulturës si një pritshmëri e pashkruar. Megjithëse të dallueshme në koncept,
kultura dhe klima janë aspekte ndërvepruese të një sistemi arsimor. Për pasojë,
ndryshimet në njërën shpesh sjellin ndryshime edhe në tjetrën. Klima është pika
kryesore mbështetëse për kulturën, që do të thotë se në qoftë se
administratorët dhe mësuesit e shkollës dëshirojnë t’i japin formë një kulture
të re, ata ka gjasa që duhet të fi llojnë me një vlerësim të klimës. Në mënyrë
të ngjashme, në qoftë se kultura është jo efektive, ndoshta ka elemente të klimës
që mungonin para se ato të rrënjoseshin në kulturë. Megjithëse termat “kultura
ose klima e shkollës” dhe “kultura ose klima e klasës” përdoren shpesh në vend
të njëra tjetrës, ato dallohen në atë që mund të quhet “njësia e shqetësimit”.
Sepse meqë klasat zakonisht janë brenda shkollave, kultura e shkollës dhe klima
e shkollës shpesh ndikojnë mbi kulturën e klasës dhe klimën e klasës. Në qoftë
se për shembull, ekziston një pranim i sjelljes së keqe nga administratorët e
shkollës, shpesh është e vështirë për mësuesit që të presin sjellje më pozitive
në klasat e tyre. Në qoftë se kalimi i klasave shihet si i pranueshëm nga
shumica e mësuesve në shkollë, mund të jetë e vështirë për një mësues të vetëm
të kërkojë më shumë se kalimin e klasave nga nxënësit e tij ose të saj. Ashtu
siç ishte e vërtetë për marrëdhënien midis kulturës dhe klimës, ekziston edhe
një ndërveprim kompleks midis shkollave dhe klasave, ku mjedisi i shkollës
shpesh ndikon mbi mjedisin e klasës. Si mundeni ju ta gjykoni shëndetin e një kulture
të shkollës apo të klasës? Qendra
për Përmirësimin e Kulturës së Shkollës ka identifi kuar tre kritere.
1) Bashkëpunim.
Njerëzit punojnë së bashku, shkëmbejnë informacion për metodat dhe taktikat
mësimore dhe të mësuarit dhe nxiten të kenë diskutime e debate konstruktive
2) Kolegjialitet.
Njerëzit kanë një ndjesi të përkatësisë, besojnë që ata marrin mbështetje
emocionale kur është e nevojshme, dhe e shohin veten si anëtarë të vlerësuar të
shkollës ose të klasës.
3) Efikasitet. Njerëzit besojnë se ata i
kontrollojnë fatet e tyre në kundërshtim me qenien viktima të paafta të
“sistemit”. Ata janë të hapur ndaj të mësuarit prej përvojës në vend që të
aderojnë me ngurtësi në një status quo.
Lidhur me gjykimin për shëndetin e klimave të
shkollës dhe të klasës, një grup të ngjashëm kriteresh mund ta marrim nga
literatura kërkimore.
1) Morali,
siguria dhe besimi e respekti i ndërsjellë. Mësuesit dhe nxënësit kënaqen
nga puna dhe të mësuarit. Bashkëveprimet e tyre janë të efektshme dhe
mbështetëse. Ata kanë një ndjesi të parrezikshmërisë dhe besojnë e respektojnë
njëri tjetrin.
2) Zhvillimi vetjak. Mësuesit dhe nxënësit
kanë mundësi për rritje vetjake dhe vetë përmirësim me punë të pavarur. Secili
pritet të përfi tojë nga këto mundësi dhe të angazhohet në përpjekje të
vazhdueshme përmirësimi.
3) Ruajtja dhe ndryshimi i sistemit. Ka
një përqendrim të dyfi shtë në qëndrueshmërinë (ruajtjen) dhe ndryshimin.
Qartësohen dhe ndiqen rregulla dhe pritshmëri. Por në të njëjtën kohë, njerëzit
kanë përgjegjësinë të bëjnë ndryshime kur është e domosdoshme, për të
përmirësuar klimën dhe ndikimin e saj mbi nxënësit dhe mësuesit.
4) Orientimi
drejt objektivit. Objektivat janë pohuar qartë dhe i janë komunikuar
kujtdo. Mjedisi
është i qëllimshëm, metodik dhe i orientuar drejt detyrave. Konkurrenca
përdoret aq sa nevojitet për të rritur motivimin.
Kultura dhe
klima ndikojnë mbi nxënësit në shumë mënyra. Për shembull, perceptimet e
nxënësve për rigorozitetin e menaxhimit të klasës dhe drejtësia e veprimeve të
mësuesve, ndikon në sjelljen e tyre. Në mënyrë të ngjashme, kultura dhe klima
ndikojnë mbi ndjekjen e shkollës, angazhimin e nxënësit dhe vetë efi kasitetin,
i cili nga ana e vet ndikon mbi të mësuarit akademik, zhvillimin shoqëror dhe
emocional dhe në përgjithësi mbi cilësinë e jetës shkollore. Nxënësit në klasat
që prej tyre perceptohen se kanë kohezion më të madh, dhe më shumë drejtim
drejt qëllimit, ka të ngjarë të mësojnë më shumë. Të gjithë këto ndikime janë
më të fuqishme tek nxënësit nga familje dhe grupe me të ardhura të ulëta, që
shpesh janë të margjinalizuara. Duke e pasur “përfshirjen” një theksim aktual
në arsimim në shumicën e vendeve, ekziston një nevojë që shkollat të krijojnë
një klimë pozitive dhe mbështetëse, e cila u përgjigjet nevojave të
shumëllojshme të të gjithëve. Për t’u bërë përfshirëse, shkollat duhet t’i
reduktojnë barrierat për të mësuarit, duke ristrukturuar kulturat dhe klimat
dhe duke krijuar sjellje dhe praktika që janë në favor të gjithë nxënësve. Një
çështje kryesore që haset në shkollat që kanë qenë të mësuarit suksesshme në
krijimin e një atmosfere më përfshirëse, është theksimi i vënë mbi krijimin e
marrëdhënieve më pozitive midis mësuesve dhe nxënësve duke i bërë mësuesit t’i
dëgjojnë nxënësit e t’i vlerësojnë opinionet e tyre. Realizimi dhe ruajtja e
ndryshimeve kuptimplotë në kulturë dhe në klimë kërkon jo vetëm punë e
përkushtim, por edhe kohë. Në rastin e kulturës dhe klimës së shkollës duhet të
përfshihet një numër mjaft i madh njerëzish. Në rastin e kulturës dhe klimës së
klasës, përgjegjësia shpesh qëndron tek një mësues i vetëm. Por studimi
sugjeron që këto ndryshime, kur bëhen, priren t’i motivojnë mësuesit dhe
nxënësit të punojnë më shumë dhe ta bëjnë punën e tyre (domethënë mësimdhënien
dhe të mësuarit) më mirë, duke ndikuar me anë të ë kësaj në të gjithë sistemin
arsimor.
KARAKTERISTIKAT
E KLASËS DHE ROLI I MËSIMDHËNËSIT
EKOLOGJIA E KLASAVE
Fjala ekologji është e lidhur me natyrën. Por edhe klasat janë sisteme
ekologjike. Mjedisi i klasës dhe banorët e këtij mjedisi, nxënësit dhe
mësuesit, të cilët janë vazhdimisht në bashkëpunim. Çdo aspekt i sistemit
ndikon tek të gjithë të tjerët. Karakteristikat e klasave, detyrat e
mësimdhënies dhe nevojat e nxënësve, që të gjitha, ndikojnë në drejtimin e
klasës.
Karakteristikat e klasave
Klasat janë lloje të veçanta mjedisesh. Ato kanë veti dalluese që
ndikojnë tek pjesëmarrësit, pavarësisht si janë organizuar nxënësit ose çfarë
metodash të mësimdhënies përdorë mësuesi. Ato kanë disa tipare.
Klasat janë shumëpërmasore. Ato janë të populluara me shumë njerëz me detyra të
shumta dhe, vazhdimisht, janë nën trysnin e kohës. Të gjitha detyrat dhe
veprimtaritë duhet të kryhen brenda një kohe të caktuar, e cila rrjedhë me
shpejtësi, kur koha e mësimit është e ngarkuar me shumë të tilla. Mjaftë
individ, të gjithë me synime, parapëlqime dhe mundësi të ndryshme duhet të
përdorin, së bashku, mjetet, të plotësojnë një numër jo të vogël detyrash, të
hynë dhe të dalin nga klasa së bashkë, të ndjekin nga afër çfarë ndodhë në
klasë. Veç kësaj veprimet mund të kenë efekte të shumëfishta.
Karakteristikë tjetër është njëkohëshmëria
në veprimtari. Çdo gjë ndodhë në çast. Mësuesi, duke shpjeguar një koncept,
duhet, gjithashtu, të vërejë nëse nxënësit janë duke ndjekur shpjegimin, të
vendosë t’i injorojë dy nxënës që pëshpëritin apo t’i ndërpresë, të përcaktojë
nëse ka kohë të mjaftueshme për të vazhduar me çështjen tjetër të shpjegimit,
të vendosë se kush do t’i përgjigjet pyetjes që bënë, etj.
Menjëhershmëria. Ka të bëjë me marrjen e menjëhershme të vendimeve dhe zbatimin e tyre.
Kjo përcaktohet nga ritmi i shpejtë i jetës së klasës. Gjatë një dite mësimi,
mësuesi realizon qindra ndërveprime të tilla me nxënësit.
Në këto veprime të shpejta e të
menjëhershme, ngjarjet janë të paparashikuara.
Sado që mësuesi parashikon plot gjëra në planin e tij ditorë, vetë natyra e
jetës dhe e veprimtarive në klasë sjellë gjëra të paparashikuara, për të cilat
mësuesi duhet të marrë vendime të menjëhershme.
Mënyra se si mësuesi merr vendime
për gjëra të parashikuara gjykohet nga e gjithë klasa, sepse klasat janë
publike. Nxënësit gjithmonë vërejnë, nëse mësuesi ka qenë “I drejtë”.
Klasat kanë edhe
një histori. Kuptimi i veprimeve të mësuesit apo të një nxënësi varet
pjesërisht nga ajo që ka ndodhur më parë. Kur një nxënës vjen me vonesë disa
herë radhazi, mësuesit i duhet të përdorë një reagim të ndryshëm nga ai i
ardhjes së parë me vonesë. Veç kësaj, historia e pak javëve të para të shkollës
ndikon në jetën e klasës gjatë gjithë vitit.
REKOMANDIM 1
NDËRTONI KLASA QË E KANË TË MËSUARIT E NXËNËSIT SI
PËRQENDRIM PARËSOR, PROMOVONI ANGAZHIMIN E NXËNËSIT NË TË MËSUARIT DHE SHMANGNI
PENGESAT E TË MËSUARIT.
Nga faktorët që
ndikojnë mbi të mësuarit e nxënësit, motivimi sigurisht që është një nga më të
fuqishmit. Mësuesit mund të kenë ndikim ose pozitiv ose negativ mbi motivimin e
nxënësit. Përqendrimi në të mësuarit e nxënësit, promovimi i angazhimit të
nxënësit në mësim dhe shmangia e pengesave për të mësuarit, janë tre mënyrat me
të cilat mësuesit mund të motivojnë nxënësit për të bërë përpjekjet e nevojshme
dhe në fund të fundit të lehtësojnë të mësuarit e tyre.
SHMANGIA E PENGESAVE TË TË MËSUARIT
Ka pengesa të
jashtme dhe të brendshme për të mësuarin. Faktorët e jashtëm përfshijnë kushtet
në të cilat jetojnë dhe mësojnë nxënësit. (për shembull shtëpitë e tyre,
komunitetet dhe shkollat). Faktorët e brendshëm janë karakteristikat e vetë
nxënësve (për shembull, dija, aftësia, motivimi, shqetësimet dhe aspiratat). Sa
më shumë pengesa të hasin nxënësit, aq më shumë ka të ngjarë që ata jo vetëm të
mos arrijnë të mësojnë nga ana akademike, por gjithashtu nuk do të arrijnë të
zhvillohen shoqërisht dhe emocionalisht. Shkëputjet midis vlerave dhe
pritshmërive të shtëpisë dhe shkollës, ngarkojnë barra që nxënësit shpesh nuk
janë në gjendje t’i mbajnë. Caktimi për nxënësit i kërkesave akademike që e
tejkalojnë shumë aftësinë, dijen dhe motivimin e tyre, ka të ngjarë të
rezultojë në mossukses. Nga ana e vet, mossuksesi i vazhdueshëm ka të ngjarë të
bëjë që nxënësit ta lënë shkollën sa më shpejt që munden, pa marrë një dëftesë
apo diplomë. Çfarë mund të bëni për t’i shmangur këto pengesa? Hapi i parë
është ta kuptoni vërtet pengesën. Supozojmë që për shembull, një nxënës duket
të jetë i pamotivuar. Ai nuk i kushton vëmendje dhe pushon së punuari sapo që i
del një problem. Përse ndodh kështu? Çfarë e ndalon atë të jetë i motivuar? A
ndodh kjo për mungesë interesi? A ndodh kjo për shkak se arsimimi i tij formal
nuk vlerësohet në shtëpinë e tij apo të saj? A ndodh kjo se nxënësi e ka
kuptuar që nuk ka rëndësi se sa shumë përpiqet ai apo ajo dhe se jo çdo nxënës
mund të mësojë çfarë pritet? Pa e kuptuar pengesën ne përfundojmë duke trajtuar
simptomën dhe jo shkakun. Hapi i dytë është të përcaktohet nëse ka mënyra për
t’iu drejtuar këtij problemi brenda klasës, ndoshta me një përfshirje dhe
mbështetje të shtuar në shtëpi. A mund të hiqet pengesa me një zhvendosje të
lehtë në programin mësimor, duke siguruar nxitje dhe vlerësim individual, duke
përdorur kujdestarë nga nxënësit, ose duke iniciuar një program të rregullt
komunikimi me prindërit ose kujdestarët? Në qoftë se problemi nuk mund të
zgjidhet brenda klasës, mos është koha për të kërkuar ndihmë përtej saj?
Bashkëpunimi dhe formimi i ekipeve mund t’ju drejtohet pengesave, sepse ai e
lejon një mësues të zgjerojë burimet, njohuritë dhe strategjitë që mund të
përdoren për ta mënjanuar pengesën. Çështja themelore këtu është si të
ri-angazhohen nxënësit në procesin e të mësuarit dhe në fund të fundit të
tërhiqen ata përsëri në udhën e suksesit të të mësuarit.
REKOMANDIM 2
KRIJONI
MJEDISE TË PERSONALIZUARA TË TË
MËSUARIT, KU NXËNËSIT KANË NJË NDJESI TË PËRKATËSISË DHE TË MBARËVAJTJES.
Personalizimi mund të përkufizohet si shkalla
në të cilën një mjedis i veçantë mësimor, siç perceptohet ai nga nxënësi,
krahasohet ose “iu përshtatet” interesave, aftësive dhe nevojave të tij apo të
saj. Në qoftë se për shembull, një nxënësi i nevojitet një strukturë dhe i tërë
mjedisi mësimor është një pështjellim dhe i çorganizuar, atëherë nxënësi do të
perceptojë një “mospërputhje”midis mjedisit mësimor dhe asaj që ai apo ajo ka
nevojë për të qenë i suksesshëm. Në përgjithësi, sa më e madhe të jetë
“mospërputhja”, aq më pak i motivuar (ose më i paangazhuar) do të jetë një
nxënës. I vënë në jetë siç duhet, personalizimi i mjedisit mësimor mund të
krijojë si rezultat një kulturë të lakmueshme të klasës që nxit respekt të ndërsjellë,
mbështetje dhe përkujdesje dhe krijon një ndjesi të komunitetit. Të gjitha këto
mund të luajnë rol në parandalimin e problemeve të të mësuarit, të sjelljes dhe
ato emocionale. Një ndjesi e përkatësisë përkufi zohet në terma të lidhjes së
nxënësve në një shkollë ose klasë dhe përfshin ndjenjat e të qenit i pranuar
dhe i vlerësuar nga kolegët, mësuesit dhe të rriturit e tjerë. Një ndjesi e
përkatësisë është e lidhur me personalizimin. Ajo është e lidhur edhe me
angazhimin, në atë që nxënësit me një ndjenjë më të fortë të përkatësisë ka më
shumë të ngjarë të angazhohen jo vetëm në të mësuarit, por edhe në veprimtaritë
e tjera në shkollë. Një ndjesi e mbarëvajtjes është një gjendje pozitive e
mendjes, që i mundëson një nxënësi të funksionojë me efi kasitet brenda
shkollës dhe klasës. Një gjendje pozitive e mendjes shoqërohet me çlirimin nga
ankthi dhe druajtja. Të qenët i detyruar dhe të gjeturit e vetes në situata të
tjera me stres të lartë, ndikon negativisht në ndjesinë e mbarëvajtjes së
nxënësit. Në mjediset e personalizuar, mësuesit janë më shumë të ndërgjegjshëm
për nxënës të veçantë dhe bëjnë çfarë munden për të siguruar parrezikshmërinë
dhe sigurinë brenda klasës dhe shkollës.
Çfarë mund të bëni për të krijuar një mjedis të
personalizuar të të mësuarit? Këtu
janë pesë sugjerime.
1. Shfrytëzoni
kohën për t’u njohur me nxënësit tuaj. Harxhimi i dy apo tre minutave në çdo
javë duke folur me (apo duke dëgjuar) nxënësit individualisht, jep pjesë të
mëdha të nga fi timet. Në qoftë se mendojmë një klasë prej 30 nxënësish, po fl
asim për të shpenzuar vetëm rreth një orë nga koha juaj për çdo javë duke u
njohur me nxënësit tuaj. Përdorini këto bashkëbisedime për të kuptuar jetën në
klasa nga pikëpamja e nxënësve.
2. Krijoni
kultura të klasës bazuar në një ndjenjë besimi, respekti dhe komunikimi të
hapur. Brenda këtyre kulturave, punoni për të minimizuar kërcënimet e ndjenjave
të kompetencës, pavarësisë dhe marrëdhënieve me të tjerë të rëndësishëm. Në
qoftë se është e nevojshme, punoni që të ndryshoni perceptimin publik për
shkollën dhe klasën, kështu që ata që vizitojnë shkollën, ta shohin mjedisin si
mikpritës, dashamirës, të parrezikshëm dhe të drejtë.
3. Punoni
për të krijuar komunitete të të mësuarit. Një ndjesi e komunitetit ekziston kur
një masë kritike e aktorëve, angazhohen ndaj njëri tjetrit dhe vlerave e
objektivave të përgjithshme. Puna e tyre drejtohet nga përmbushja e qëllimit
dhe ruajtja e marrëdhënieve pozitive dhe mbështetëse me njëri tjetrin. Ndërtimi
i një ndjesie të komunitetit fi llon kur nxënësit mbërrijnë në fi llim në
shkollë (Shih Kapitullin 9 për një shembull se si të ndërtohen dy javët e para
të shkollës). Komunitetet e të mësuarit shumë shpesh janë rezultat i
përpjekjeve të drejtuara kah të gjithë sugjerimeve të tjera në këtë seksion.
Domethënë një komunitet i të mësuarit ka të ngjarë më së shumti të jetë në vend
kur ka të dhëna të personalizimit, drejtimit të objektivit, besimit, respektit
të ndërsjellë, ndershmërisë dhe drejtësisë.
4. Krijoni
plane të personalizuara të ndihmës për nxënësit me nevojat më të mëdha. Këto
plane nuk ka nevojë të jenë masive apo komplekse. Ato mund të përfshijnë diçka
aq të thjeshtë sa ç’mund të jetë fakti që ju të shpenzoni disa minuta ekstra me
një nxënës të veçantë menjëherë pasi atij i është caktuar një punë individuale
për t’u siguruar që nxënësi është në “brazdën e duhur”.
5. Shpesh herë puna me nxënës të veçantë është
shumë e vështirë, për shkak të detyrave dhe përgjegjësive të tjera që ju keni
si mësues. Kur ndodheni në një situatë të tillë, më e mira është të përcaktohen
çështjet dhe problemet e përbashkëta për grupe nxënësish. Supozoni për
shembull, që pesë apo shtatë nxënës kanë vështirësi me një detyrë të caktuar
leximi. Ju mund të doni që të punoni me këtë grup të vogël dhe t’u mësoni atyre
si ta analizojnë materialin, në mënyrë që t’i ndihmoni ta kuptojnë atë më mirë.
Me në fund, koncepti i komunitetit të të mësuarit mund të zgjerohet përtej
shkollës dhe klasës, duke përdorur video konferencën, komunikimin me zë (si në
një urë radiofonike), ose rrjetet sociale. Duke e zgjeruar konceptin e
komunitetit të të mësuarit, nxënësit mund të bëhen të ndërgjegjshëm për
mundësitë që janë përtej klasës së tyre dhe dyerve të shkollës.
MENAXHONI
MADHËSINË E KLASËS, DUKE FORMUAR GRUPE OSE EKIPE NXËNËSISH SA TË JETË E NEVOJSHME
PËR TË KRIJUAR NJË MJEDIS FUNKSIONAL, PRODUKTIV TË TË MËSUARIT.
Përmasa e madhe e shumë shkollave e klasave, lejon
që shumë nxënës, veçanërisht ata me probleme të mossuksesit akademik, të
ndjehen të humbur. Përmasat skajshmërisht të mëdha të klasës, e bëjnë të
vështirë të krijohet një atmosferë të favorshme për të mësuarit. Gjithashtu,
ato mund ta bëjnë më të vështirë përdorimin e një larmie instrumentesh dhe
taktikash, me shumë mësues që priren të mbështeten tek një mësimdhënie për tërë
klasën, të drejtuar nga mësuesi. Rezultatet e shumë studimeve kanë përcaktuar
dobitë e klasave më të vogla. Klasat e vogla i lejojnë mësuesit t’i kushtojnë
më shumë kohë mësimdhënies dhe më pak kohë menaxhimit të klasës. Në klasat më
të vogla, mësuesit ka më shumë të ngjarë të përdorin një larmi taktikash
mësimore, duke përfshirë më shumë punë mësimdhënëse në grupe të vegjël. Në
klasat e vogla mësuesit priren ta shpalosin 65 Mjediset e të mësuarit më shpejt
programin mësimor dhe në një thellësi më të madhe. Së fundmi, nxënësit në klasa
më të vogla priren të jenë më të motivuar. Natyrisht mbetet pyetja se sa e
vogël duhet të jetë një klasë që të japë këto përfi time? Megjithëse studiuesit
vazhdojnë ta eksplorojnë këtë çështje, mendimi i përgjithshëm është që përmasat
e klasës më të mëdha se 18, 19 ose 20 vetë, shoqërohen me më pak rezultate
pozitive njohëse, afektive dhe shoqërore për nxënësit. Natyrisht, ne e pranojmë
që reduktimi i përmasave të klasës është shumë i kushtueshëm dhe kërkon
hapësirë shtesë, një rritje të numrin të mësuesve të kualifi kuar e kështu më
radhë. Të kuptuarit e kësaj çon në një pyetje themelore: A është e mundshme të
njësohen karakteristika të klasave të vogla në klasa të mëdha për të krijuar
mjedisin e një klase të vogël? Përgjithësisht përgjigja është po, dhe
rezultatet e të vepruarit kështu kanë qenë mjaft premtuese. Shndërrimi i
klasave të mëdha në konfi gurime më të vegjël mësimorë, e lehtëson të mësuarit,
angazhimin dhe performancën e nxënësit (në testime të jashtme). Gjithashtu,
përdorimi i konfi gurimeve më të vegjël mësimorë mund të shtojë motivimin e
brendshëm, duke promovuar ndjesi të kompetencës personale e ndër-personale,
pavarësi dhe lidhje pozitive me të tjerët. Për më tepër, kjo mund të edukojë
aftësi për të mësuarit të pavarur, përgjegjësi personale për të mësuarit dhe
qëndrime dhe aftësi të shëndetshme shoqërore e emocionale. Pra, si mundeni ju
t’i njësoni “karakteristikat e klasës së vogël” në klasa të mëdha? Duke
formuar, planifi kuar dhe menaxhuar grupe.
KRIJONI
NJË MJEDIS FIZIK QË ËSHTË REAGUES NDAJ NEVOJAVE TË NXËNËSVE TUAJ DHE I
PËRSHTATSHËM PËR TË LEHTËSUAR TË MËSUARIT NË RAPORT ME OBJEKTIVAT.
Megjithëse pjesa më e madhe e diskutimit në këtë
kapitull ka qenë për mjedisin shoqëror, emocional dhe akademik, mjedisi fi zik
mundet dhe shpesh luan një rol të rëndësishëm në procesin e të mësuarit.
Madhësia e dhomës në raport me numrin e nxënësve, organizimi i klasës në terma
të rregullimit të ndenjëseve dhe hapësirës së lëvizjes në të dhe pasja në
dispozicion e burimeve të të mësuarit (burime teknologjike në rritje), ndikojnë
mbi sjelljen e nxënësve, angazhimin e tyre dhe në fund të fundit mbi të
mësuarit. Disa klasa duken sikur nuk kanë ndryshuar gjatë 50 viteve të fundit.
Tryeza e punës e mësuesit përballë (në krah të një dërrase të zezë) dhe tryezat
janë renditur në rreshta. Klasat e të ardhmes ka të ngjarë të jenë mjedise që
mund të riorganizohen sipas nevojës për të mbështetur veprimtari të ndryshme
mësimore, detyrat dhe objektivat. Mjediset e të mësuarit të shekullit të njëzetë
e një janë përfytyruar si vende ku nxënësit punojnë në mënyrë bashkëpunuese në
grupe dhe lëvizin nëpër klasë siç e diktojnë veprimtaritë dhe detyrat.
Kapitulli 3 74 “Qasja reaguese e projektimit” merr në konsideratë ndërtimin
hapësinor, integrimin e teknologjive të informacionit në ndërtesa dhe efi
kasitetin dhe efektivitetin e sistemeve të qëndrueshme të ndërtesave. Kjo qasje
nuk supozon që çdo vend mund të jetë ndërtuar në përsosuri, por projekti duhet
të mbështesë (domethënë të jetë reagues ndaj) veprimtaritë që do të zhvillohen,
nevojat e atyre që jetojnë dhe punojnë në atë vend dhe objektivat dhe synimet
fi nale arsimore.
Kur marrim në konsideratë mjedisin fi zik, një
shqetësim parësor është parrezikshmëria. Në këtë aspekt, të gjithë shkollat dhe
klasat duhet të jenë të pastra, të ndriçuara mirë, të mirë ajrosura dhe të
pastra nga substancat e rrezikshme. Duhet të ketë hapësirë të mjaftueshme për
çdo person dhe hapësira duhet të mobilohet me ndenjëse shumë të përshtatshme
per femijet.
Çfarë mund të
bëni ju për të krijuar e ruajtur një mjedis mësimor reagues ndaj nevojave të
nxënësve, dhe të përshtatshëm për të lehtësuar të mësuarit. Këtu janë disa
sugjerime, shumica e të cilave janë shumë të lehta për t’u realizuar.
1. Ndriçimi.
Ndriçimi ndikon mbi emocionet dhe të mësuarit. Provoni të fi kni dritat (në
qoftë se keni dritare në klasa), ose t’i zbehni dritat nga koha në kohë në
mënyrë të përshtatshme. Për shembull, ju mund t’i fi kni dritat kur nxënësit
tuaj marrin pjesë në diskutime në grupe të vegjël. Kjo e bën atmosferën e
klasës pak më intime, dhe i ndihmon nxënësit të jenë më të hapur në mendimet
dhe opinionet e tyre.
2. Temperatura dhe cilësia e ajrit.
Studimet tregojnë që temperaturat më të freskëta promovojnë relaksim dhe
perceptim, ndërsa temperaturat më të ngrohta ose promovojnë eksitim që mund të
çojë në sjellje të pahijshme ose përgjumje. Temperatura optimale e dhomës është
21º deri 23ºC, veçanërisht kur kërkohen vëmendje dhe përqendrim. Megjithëse
mund të jemi në gjendje të manipulojmë ndriçimin, ne kemi më pak kontroll mbi
temperaturën dhe cilësinë e ajrit. Mund të jetë ose jo e mundur të hapen
dritaret dhe ventilatorët ose të ndryshohet termostati. Rrjedhimisht, problemet
në këtë fushë mund të duhet të trajtohen në nivel shkolle, ose edhe përtej.
3. Zhurma.
Nxënësit dallohen shumë në atë se sa shumë zhurmë mund të tolerojnë. Njëfarë
niveli zhurme është i pashmangshëm në çdo mjedis shoqëror, veçanërisht kur
formohen grupe ose ekipe pune. Por siç përmendet më herët, rregullimet e
ndenjëseve munden ose ta rrisin, ose ta ulin nivelin e zhurmës. Ju mund të jeni
në gjendje të fusni “përthithës të zhurmës” në klasë për të reduktuar nivelin e
saj. Përdorimi i bimëve të varura, pankartave apo dhe sixhadeve janë rrugë
relativisht të lehta për të reduktuar zhurmën. Shtrimi i pllakave akustike dhe
qilimave ka të ngjarë që do të kërkonte vendime që merren në nivel shkolle, ose
edhe përtej.
4. Ngjyra. Ngjyra mund të
ndikojë mbi gjendjet shpirtërore dhe emocionet tona. Disa specialistë
sugjerojnë që ngjyrat optimale të klasave janë e verdha, portokallia e çelët,
bezha ose ngjyrë kremi. Në qoftë se nuk është e praktikueshme të ndërrohet
ngjyra e mureve, ne mund ta përmirësojmë shumë mjedisin fi zik duke shtuar
postera ngjyrangjyra, fotografi , grafi ka ose imazhe të tjerë në mure. Plus
kësaj, ne mund të përdorim reklama plot ngjyra, prezantime me ngjyra në
PowerPoint ose duke varur diapozitiva me ngjyra.
5.
Objekte ose instrumente të rrezikshëm. Çfarë e bën një objekt apo instrument potencialisht
të rrezikshëm, varet shumë nga mosha e nxënësve dhe lënda që jepet mësim.
Gërshërët e mprehta janë objekte potencialisht të rrezikshme për 4-5 vjeçarët.
Kompaset janë instrumente potencialisht të rrezikshëm në orët e mësimit të
matematikës në shkollën dytësore dhe acidi në orën e lëndës së kimisë.
Megjithëse nuk mund t’i mënjanojmë të gjithë rreziqet potenciale nga klasa
jonë, ne mund ta minimizojmë rrezikun duke iu treguar nxënësve se si t’i
përdorin objektet dhe instrumentet potencialisht të rrezikshëm në mënyrë të
parrezikshme dhe duke kontrolluar hera-herës për të parë që objektet dhe
instrumentet potencialisht të rrezikshëm të jenë magazinuar siç duhet kur nuk
janë në përdorim.
Në mënyrë të
përmbledhur, një mjedis mësimor i ndërtuar siç duhet, e bën mësimdhënien e mirë
më të lehtë. Për të krijuar një mjedis të tillë, ju duhet të shihni një element
kyç të profesionit tuaj si mësues si: krijimi i një kulture të klasës (ose në
disa raste rikrijimi). Elementët kryesorë të kësaj kulture përfshijnë një
përqendrim tek të mësuarit (edhe procesi edhe rezultati), një ndjesi përkatësie
dhe një ndjesi të mbarëvajtjes. Objektivi juaj përfundimtar duhet të jetë të
krijohet një komunitet i të mësuarit ku secili, duke përfshirë edhe veten tuaj,
është entuziast, i angazhuar dhe i merakosur për mbarëvajtjen e njëri tjetrit
(nga pikëpamja akademike, emocionalisht, shoqërisht dhe fi zikisht). Brenda
mjediseve të tilla mësimore, të mësuarit mund dhe do të lulëzojë.
Tipa dallues qe vërehen nga këndvështrimi menaxhues, eshte
ai i krijimit të klimës së klasës, e që eshte kompetencë e plotë e arsimtarit
ose mësimdhënësit. Ai gjithnjë duhet të tregojë vullnet, gatishmëri dhe
konsistencë fizike për të kontrolluar dhe aktivizuar subjektet në tërësi. Do të
ishte konstruktive nëse mësimdhënësi shfaq gëzim, interesim, sinqeritet dhe
kënaqësi para dhe gjatë tërë orës mësimore. Madje, edhe rezultatet e anketave
të zhvilluara me nxënës, kanë nxjerrë përfundimin se nxënësit dëshirojnë që
mësimdhënësit e tyre të jenë të veshur me cilësitë e lartcekura. Definitivisht,
edhe në aspektin praktik është dëshmuar se për nxënësit janë të pranueshme të
gjitha vetitë pozitive, të cilat në njëfarë mënyre e nxisin efiçencën
(gatishmërinë) e aktivizimit të nxënësve.
Vetitë të cilat janë të pëlqyera dhe të pranueshme nga nxënësit, e që lënë përshtypje pozitive për drejtuesin (arsimtarin) e tyre, janë:
1. Të jenë më të sigurt, më të përzemërt dhe më të shoqërueshëm;
2. Të veprojnë si biznesmenë;
3. Të jenë më nxitës;
4. Të përdorin më shumë kontaktin me sy;
5. Të përdorin më shumë humorin;
6. Të jenë më të qartë rreth rregullave të klasës së tyre;
7. Të vendosin më mirë praninë dhe autoritetin e tyre;
8. Të komunikojë hapur dhe shpesh duke përdorur më shumë dialogun se monologun.
Kur bëjmë fjalë për klimën e klasës, vlen të theksohet se ajo është një veti karakteristike që dallohet apo vërehet tek mësimdhënësi, të cilën e krijon ai gjatë punës mësimore.
Mjedisi i klasës, i krijuar nga mësuesi, mund të ketë një ndikim në motivimin e nxënësve, që reflektohet në qëndrimin e tyre aktiv ndaj të nxënit. Pikërisht një mjedis i tillë përbën atë që quhet “klima e klasës.“ (Musai, f.210).
Arsimtari duhet të japë sinjale pozitive tek nxënësit, duke shfaqur dinamikë, sinqeritet, gëzim dhe vullnet gjatë orës mësimore, sepse nëse ai është i vobektë nga këto cilësi, atëherë nuk mund të themi se çdo gjë zhvillohet normal dhe sipas planit. Ai është faktori thelbësor në krijimin e klimës pozitive, sepse siç thotë Haim Ginott: “Kam nxjerrë një konstatim të tmerrshëm se unë jam elementi vendimtar në klasë. Qëndrimi im krijon klimën. Disponimi im i përditshëm krijon kohën. Si mësues, unë kam fuqi të madhe që ta bëjë jetën e fëmijëve të mjerë ose të lumtur. Mund të jem vegël për torturë ose instrument inspirues. Mund t´i poshtëroj ose t´i disponoj, t´i lëndoj ose t´i shëroj. Në të gjitha situatat përgjigja ime vendosë se a do të eskalojë apo jo kriza ose a do të humanizohet apo jo fëmija.“ (Revista: „Ardhmëria“). Pra, duhet të krijohet një atmosferë e dashur në klasë, mësimi të jetë një proces i hareshëm duke ndërtuar vetëbesimin tek nxënësit, duke bërë që ata të jenë eksplorues (zbulues, kërkues).
Duhet të jemi të vetëdijshëm se kjo klimë, atmosferë, rezultat e vullnet për mësim, varet kryesisht nga mësimdhënësi se sa investon energji mendore dhe fizike në zbatimin dhe realizimin e saj.
Vetitë të cilat janë të pëlqyera dhe të pranueshme nga nxënësit, e që lënë përshtypje pozitive për drejtuesin (arsimtarin) e tyre, janë:
1. Të jenë më të sigurt, më të përzemërt dhe më të shoqërueshëm;
2. Të veprojnë si biznesmenë;
3. Të jenë më nxitës;
4. Të përdorin më shumë kontaktin me sy;
5. Të përdorin më shumë humorin;
6. Të jenë më të qartë rreth rregullave të klasës së tyre;
7. Të vendosin më mirë praninë dhe autoritetin e tyre;
8. Të komunikojë hapur dhe shpesh duke përdorur më shumë dialogun se monologun.
Kur bëjmë fjalë për klimën e klasës, vlen të theksohet se ajo është një veti karakteristike që dallohet apo vërehet tek mësimdhënësi, të cilën e krijon ai gjatë punës mësimore.
Mjedisi i klasës, i krijuar nga mësuesi, mund të ketë një ndikim në motivimin e nxënësve, që reflektohet në qëndrimin e tyre aktiv ndaj të nxënit. Pikërisht një mjedis i tillë përbën atë që quhet “klima e klasës.“ (Musai, f.210).
Arsimtari duhet të japë sinjale pozitive tek nxënësit, duke shfaqur dinamikë, sinqeritet, gëzim dhe vullnet gjatë orës mësimore, sepse nëse ai është i vobektë nga këto cilësi, atëherë nuk mund të themi se çdo gjë zhvillohet normal dhe sipas planit. Ai është faktori thelbësor në krijimin e klimës pozitive, sepse siç thotë Haim Ginott: “Kam nxjerrë një konstatim të tmerrshëm se unë jam elementi vendimtar në klasë. Qëndrimi im krijon klimën. Disponimi im i përditshëm krijon kohën. Si mësues, unë kam fuqi të madhe që ta bëjë jetën e fëmijëve të mjerë ose të lumtur. Mund të jem vegël për torturë ose instrument inspirues. Mund t´i poshtëroj ose t´i disponoj, t´i lëndoj ose t´i shëroj. Në të gjitha situatat përgjigja ime vendosë se a do të eskalojë apo jo kriza ose a do të humanizohet apo jo fëmija.“ (Revista: „Ardhmëria“). Pra, duhet të krijohet një atmosferë e dashur në klasë, mësimi të jetë një proces i hareshëm duke ndërtuar vetëbesimin tek nxënësit, duke bërë që ata të jenë eksplorues (zbulues, kërkues).
Duhet të jemi të vetëdijshëm se kjo klimë, atmosferë, rezultat e vullnet për mësim, varet kryesisht nga mësimdhënësi se sa investon energji mendore dhe fizike në zbatimin dhe realizimin e saj.
KRIJIMI I NJË MJEDISI TË
PËRSHTATSHËM MËSIMOR
A keni qenë ndonjëherë në një dhomë të mbushur plot me njerëz apo sende,
si, p. sh., mobilje? Si jeni ndjerë në fillim? Kur hyn në dhomë, në fillim mund
të mbetemi të habitur, por kur na është dashur të punojmë aktualisht aty, së
bashku me njerëz të tjerë, mund të kemi patur ndjenja negative. Mund të jemi
zhgënjyer ose zemëruar, ose jemi tërhequr në një qoshe dhe jemi përpjekur t’i
evitojmë të tjerët, ose kemi bërë kujdes të mos përplasemi me objektet e shumta
në dhomë.
Në klasa, ku
hapësira fizike nuk është e organizuar mirë, nxënësit tanë mund të përjetojnë
ndjenja të tilla. Ato mund të sillen keq si kundërveprim ndaj zhgënjimit apo
nga frika. Prandaj, një klasë me hapësirë të planifikuar mirë mund të na
ndihmojë t’i parandalojmë sjelljet e këqia që mund të shfaqen. Kjo, gjithashtu,
ndikon mbi ecurinë e orës mësimore.
Si me të gjitha
aspektet e drejtimit të orës së mësimit, mënyra se si është e organizuar dhoma
e klasës, varet nga preferencat tuaja, si dhe ato të nxënësve tuaj. Ajo çfarë
ju bën të ndjeheni rehat, mund të mos jetë e njëjtë me atë që i bën nxënësit
tuaj të ndjehen rehat. Organizojeni klasën në fillim të vitit dhe, më pas,
pyetini nxënësit nëse ndjehen mirë në të. Akoma më mirë, ndajini në grupe dhe
pyesni secilin grup të hedhë një vështrim rrotull dhomës dhe atyre çka shohin
aty, dhe më pas të bëjnë një skicë se si do t’u pëlqente dhoma. Shfrytëzoni
idetë nga të gjitha këto skica apo vizatime për të dizenjuar klasën “personale”
të nxënësve. Përpiquni të mbyllni rregullimet në një a dy javë dhe, më pas,
pyetini nxënësit nëse e ndjejnë veten mirë. Bëni ndryshime në dhomë, nëse ata
mendojnë se ndryshe do të ishte më mirë. Ndryshojeni atë sa herë që ju duket se
nxënësit tuaj ndjejnë bezdi, kur ulen në klasë dhe mësojnë. Disiplina pozitive
në klasa gjithëpërfshirëse, mësimdashëse.
Më poshtë do të
gjeni gjëra që duhet t’i dini, kur ju dhe nxënësit tuaj organizoni hapësirën e
klasës tuaj. Kjo listë nuk është shterruese. Juve mund t’ju shkojë mendja në
gjëra të tjera.
T’i shihni të gjithë. Ju duhet të jeni në gjendje t’i shihni të gjithë
nxënësit tuaj, në çdo kohë, që të monitoroni punën dhe sjelljen e tyre. Ju,
gjithashtu, duhet të jeni në gjendje të shihni derën që nga tavolina juaj.
Nxënësit duhet t’ju shikojnë ju dhe vendin ku jepni mësim, pa qenë nevoja të
ktheheni apo të lëvizni shumë.
Vende për t’u ulur të gjithë (të shmanget ndjenja e mbipopullimit). Në klasa me
shumë nxënës, hapësira shpesh është një luks. Për ta shfrytëzuar sa më mirë
atë, kini parasysh tre strategji. Së pari, largoni mobiljet e tepërta. Përdorni
karrike me vend për shkrim në vend të bangave. Përdorni rafte të fiksuara në
mur dhe mbi dyshemenë për materialet që nxënësve nuk u nevojiten rregullisht. Në
rast se klasa juaj ka një dollap për të mbajtur sendet e nxënësve, nxirreni nga
klasa. Po qe e mundur, mbajini sendet tuaja personale, materialet mësimore dhe
ndonjë send tjetër në kabinetin e mësuesit ose në një kasafortë tjetër jashtë
klasës. Në qoftë se nuk ju duhet realisht një tavolinë mësuesi, kërkoni një më
të vogël.
Strategjia e dytë është të jeni krijues në metodën
tuaj të mësimdhënies, duke e shndërruar klasën në një mjedis ndërveprues, për
të zbutur ndjenjën e mbipopullimit. Përpiquni të jepni mësim vetëm gjatë njërës
pjesë të kohës së mësimit, p. sh., nga 1 orë, vetëm 20 minuta, dhe
përqëndrohuni në një ose dy çështje a koncepte të rëndësishme (p. sh., duke
folur mbi figurat gjeometrike), në vend që të jepni shumë informacion
menjëherë. Kjo është koha maksimum që ju mund të mbani të përqëndruar vëmendjen
e nxënësve. Më pas, ndajeni klasën në dy grupe, ku atyre do t’u duhet të shohin
vetëm pak fytyra. Kur është e mundur, shfrytëzoni grupe me sekse të ndryshme,
në vend të një grupi me djem dhe një me vajza. Jepini çdo grupi ushtrime
plotësuese, si, p. sh., njëri grup të mendojë sa më shumë objekte, kurse tjetri
të gjejë sa më shumë objekte në formë katrore. Aty nga fundi i orës së mësimit,
bashkojini prapë bashkë dhe kërkojini çdo grupi të tregojë atë çfarë ka mësuar.
Njëlloj si kjo, strategjia e tretë është shfrytëzimi
sa më shpesh i hapësirës jashtë klasës. Mjediset e shkollës mund të shndërrohen
në një burim të pasur për mësimin e rregullt. Ato janë klasa në ajër të pastër,
që mund të eksplorohen nga nxënësit si pjesë e të mësuarit dhe mund të
shërbejnë si një alternativë e bukur në krahasim me klasat e mbipopulluara.
Ekzistojnë vende të rëndësishme, ku fëmijët mund të zhvillojnë shprehi sociale
dhe njohëse. Mjediset e shkollës ju japin shanse për ta bërë sa më të larmishme
mjedisin mësimor dhe për të zhvilluar mësime të rëndësishme mbi bashkëpunimin,
zotërimin, përkatësinë, respektin dhe përgjegjësinë.54 Mjedise të ndryshme të
shkollës mund të përdoren si qendra aktivitetesh, për të pasuruar atë që
mësohet në klasë. Në shembullin e figurave gjeometrike, p. sh., nxënësve mund
t’u kërkohet të eksplorojnë mjediset e shkollës dhe të identifikojnë sa më
shumë forma gjeometrike që të jetë e mundur. Më pas, uluni poshtë një peme dhe
ata të shkruajnë të gjitha ato që kanë parë. Ndiqni nga afër punën e tyre!
Dhjetë minuta para se të mbarojë mësimi, mblidhini të gjithë, qoftë në klasë,
qoftë jashtë, dhe paraqitni gjetjet e tyre.
Mobiljet. Në qoftë se dhoma e klasës ka hapësira të
mjaftueshme, përpiquni t’i vendosni bangot e nxënësve në mënyra të ndryshme,
si, p.sh., në formën e U-së për diskutime, në formë katrori për punë në grup
dhe në radhë për kontroll ose punë individuale. Mendoni se si ta lehtësoni
lëvizjen mes këtyre lloj renditjeve. Vendet që përdoren shpesh dhe “rrugët e
kalimit” (në mes bangave), duhet të lihen të lira për këdo. Shfrytëzoni raftet,
tavolinat ose qilimat për të krijuar mjedise për përdorime speciale. Në rast se
dhoma mund të ndahet ose ka nevojë për “hapësira muresh”, ku nxënësit të ekspozojnë
punën e tyre, gjeni zgjidhje të pakushtueshme, siç janë kurrizet e rafteve apo
panele vertikale të larta të thurrura me gjethe palmash ose bambuje të bëra nga
nxënësit, apo familjet e tyre. Këto panele mund të shfrytëzohen për të ndarë
klasat në shkollë, aty ku nuk ekzistojnë mure ndarëse.
Qendrat. Qendrat për aktivitete u ofrojnë një nxënësi apo
grupeve të vogla të nxënësve, mundësinë për të punuar në qetësi në projekte ose
aktivitete. Një qendër e tillë në klasë ka nevojë për hapësirë pune, një vend
ku të vihen veglat dhe materialet, një vend ku të afishohen instruksionet. Në
klasa të mbipopulluara, qendrat e aktiviteteve mund të vendosen në zona të
ndryshme të shesheve të shkollës. Fëmijët sjellin me vete gjithçka që u
nevojitet për të kryer aktivitetin.
Materialet për instruktim
dhe burimet e mësimdhënies.
Librat dhe materialet e tjera për instruktim kanë nevojë të vendosen diku, ku
të gjenden lehtë. Mjete, si shkumësa, vizore, metër, bojra dhe gërshërë duhen
vënë diku, ku nxënësit t’i marrin pa i shqetësuar të tjerët. Ashtu si
materialet e instruktimit, mjetet mësimore, si tabelat e vogla, kavalete, harta
dhe tavolina pune duhen vendosur në atë mënyrë që të mos pengojnë rrugën dhe në
klasat e mbipopulluara, të mos zënë shumë vend.
Puna e nxënësit. Mbledhja dhe ruajtja e punimeve të nxënësve shumë
shpejt mund të zërë mjaft vend, në rast se nuk ndërtohet një plan. Disa mësues
shfrytëzojnë dosje personale, për ta bërë këtë. Dosje mund të krijohen për
secilin nxënës, për çdo temë apo grup nxënësish. Gjithashtu, nevojitet edhe një
vend për të paraqitur punën e nxënësit. Kjo hapësirë mund të jetë faqja e murit
ose një pllakë fibre, ku punimi i nxënësit mund të ngjitet me kapëse, striçe
apo thjesht me thumba. Dekorimi i dhomës me punimet e nxënësit do të ndihmojë
edhe për ta bërë më tërheqëse e më mikpritëse klasën, edhe kur ka shumë nxënës
në të.
Përfshirja e nxënësit. Nxënësit mund të jenë shumë të dobishëm në
menaxhimin e hapësirës fizike të dhomës së klasës dhe kjo i ndihmon ata të
zhvillojnë ndjenjën e përgjegjësisë. Ata mund t’i varin punimet e nxënësve, të
krijojnë kënde njoftimesh dhe të heqin materialet didaktike në fund të çdo
mësimi. Nxënësit mund të jenë të dobishëm edhe për të zgjidhur problemin e
vendit. Kur lind një problem, kërkojuni ndihmë nxënësve që përplasen mes
rreshtave të bangave apo që s’kanë mjaft vend për t’u ulur.
Rast konkret
Disa vite më parë, pranova një ftesë për të
vizituar një shkollë të re elementare, një shkollë që siç e përshkruante
drejtori i saj, ishte “bashkëkohore nga pikëpamja teknologjike”. Mbërrita në
shkollë 45 minuta para se të vinin nxënësit dhe bëra i vetmuar një vrojtim
nëpër shkollë. E tërë shkolla ishte “wireless”, kishte tryeza të kompjuterëve
në çdo klasë. Çdo klasë ishte pajisur me një “Smartboard”. Më bëri shumë
përshtypje. Pastaj, mbërritën fëmijët. U ktheva për të vizituar mjediset e saj,
duke filluar me klasat që akomodonin fëmijët më të vegjël, ata të moshës 4
vjeç. Dhoma e tyre ishte më e madhja në shkollë, me shumë hapësirë për të
lëvizur. Ndërsa kaloja nga klasa në klasë vura re se pothuaj të gjitha klasat e
tjera ishin me të njëjtën madhësi, rreth 90 metra katrore. Vura re dy gjëra. Së
pari, fëmijët ishin më të rritur. Së dyti, kishte më shumë fëmijë në secilën
klasë. Kur mbërrita tek klasa e pestë (mosha 10 e 11 vjeç), në çdo klasë kishte
28 nxënës. Vendkalimet midis tryezave të tyre ishin tepër të ngushtë që të mund
të lëvizej pa u përplasur ose shtyrë ndonjë shok të klasës. Kompjuterët ishin
shtyrë kundrejt një muri anësor dhe “Smartboard”-et drejt murit përballë. Një
nga mësuesit e klasës së 5-të më tha që kishte pasur “probleme të shumta të disiplinës”
(të cilat në këtë situatë duhej të priteshin). Një mësuese tjetër më tha që do
të dëshironte që nxënësit të bënin më shumë punë në grup, por thjesht nuk
kishte mjaft hapësirë për këtë.” Mungesa e hapësirës që sillte si rezultat
klasa të tejmbushura me nxënës, është vetëm një nga shumë shtrëngesat që hasin
mësuesit ndërsa përpiqen të japin mësim në më të mirën që munden. Megjithëse
kjo shkollë kishte një pasuri pajisjesh e materialesh, këto përparësi të saj
“prisheshin” nga një mungesë e hapësirës. Ndryshe nga kjo, ka shumë shkolla me
shumë hapësirë, por me pajisje dhe materiale që u ka kaluar koha. Shtrëngesa të
tjera që ndikojnë mbi mësuesit përfshijnë politika të nivelit qeveritar ose të
shkollës, të cilat normojnë caktimin e nxënësve në klasa, programimin e orëve
të mësimit, disiplinimin dhe testimin e kontrollin e këtyre nxënësve. Lista e
shtrëngesave mund të vazhdojë më tej, por edhe kjo paraqitje e shkurtër është e
mjaftueshme për të dhënë idenë. Asnjë mësues, pavarësisht nga vendi apo shkolla,
nuk është plotësisht i lirë nga shtrëngesat që ndikojnë mbi atë se çfarë thotë,
çfarë bën e çfarë realizon ai ose ajo.
PYETËSOR PËR NXËNËSIT
I dashur
nxënës,
Ky është nje
pyetesor qe permban pyetje qe kane lidhje me mjedisin e klases. Si ndryshon ai
ne varesi te lendeve ose detyrave qe ju zhvilloni. E vlerësojmë që ju vullnetarisht dhe me dëshirë
po na ndihmoni me mendimet tuaja.
Ju lutem,
plotësojini pyetjet e këtij pyetësori sipas udhëzimeve. Per cdo alternative qe
cilesohet “tjeter”, jepni nje mendim tuajin duke e shkruar ate ne hapesiren e
lene bosh per pergjigjen. Përgjigjet tuaja nuk do t’i jepen mësuesit tuaj dhe
as nuk do të vlerësohen me notë.
Nëse ju nevojitet më tepër hapësirë për t’u përgjigjur
mund të përdorni fletën e bardhë.
JU LUTEM PLOTËSONI
EMRI___________
MBIEMRI__________
Shkolla______________________________
Data___/____/______
Mosha____________
Gjinia_____________
Klasa_____________
1.Kur
zhvilloni pune ne grupe, si e organizoni mjedisin e klases ?
a)
I vendosni bankat
ne forme rrethi
b)
Punoni ne dyshe
ne banken tuaj
c)
Nuk ndryshoni
asgje sepse nuk punoni ne grupe.
2.Ne cilat
lende mesuesja juaj e ndryshon mjedisin e klases ?
a)
Lexim Letrar
b)
Muzike
c)
Aftesim
teknologjik
d)
Tjeter :
_____________________________________
3.Sa ju
motivon mjedisi i klases per te mesuar ?
a)
Shume
b)
Pak
c)
Aspak
4.Sa i
pershtatshem eshte mjedisi i lkases tuaj per te zhvilluar pune ne grupe ?
a)
Shume
b)
Pak
c)
Aspak
5.Ka ngrohje
ne klasen tuaj ?
a)
Po
b)
Jo
6.Nese po,
cfare perdorni per t’u ngrohur ?
a)
Kaldaje
b)
Sobe me dru
c)
Tjeter :
______________________________________
7.A ka
mjaftueshem drite klasa juaj, per te zhvilluar nje ore mesimore normale ?
a)
Po
b)
Jo
8.Ndodhen
kende sportive ne shkollen tuaj ?
a)
Po
b)
Jo
9.Nese po,
sa i perdorni ?
a)
Shume
b)
Pak
c)
Aspak
10.Mesimin e
kuptoni me lehte dhe me shpejt kur
mesuesja e shpjegon me :
a)
Video-Projektor
b)
Postera/Foto
c)
Kompjuter
d)
Tjeter : _________________________________________________
11.Cfare ka
te varura ne muret e klases tuaj ?
a)
Tabela te
ndryshme mesimore
b)
Postera
sensibilizues
c)
Fotografi te
ndryshme
d)
Detyrat me te
mira te nxenesve
e)
Tjeter :
_________________________________________________
12.Sa shpesh
pastrohet klasa juaj ?
a)
Nje here ne dite
b)
Dy here ne dite
c)
Nje here ne jave
d)
Tjeter :
_________________________________________________
13.Cfare
lloj tabele perdoret ne klasen tuaj ?
a)
Tabele e zeze me
shkumes
b)
Tabele e bardhe
me markera
c)
Tjeter :
_________________________________________________
14.Muri i
klases tuaj eshte i lyer me :
a)
Gelqere
b)
Hidromat
c)
Tjeter :
_________________________________________________
15.Cfare
mendoni se mungon ne klasen tuaj dhe qe ju do ia shtonit :
a)
_______________________________________________________
b)
_______________________________________________________
c)
_______________________________________________________
d)
_______________________________________________________
e)
_______________________________________________________
16. Shkruani
ndonje koment qe keni per kete pyetesor (nese keni).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ketu mbaron pyetesori. Ju
faleminderit !
Pyetja 1: Organizimi i mjedisit te klases gjate punes
me grupe.
Sic shihet edhe nga
grafiku, gjate punes ne grupe, ndryshohet mjedisi i klases, duke i vendosur
bankat ne forme rrethi me 62.5% te rasteve, nxenesit punojne ne dyshe ne banken
e tyre ne 22.5% te rasteve dhe 15% nuk ndryshojne asgje sepse nuk zhvillojne
pune ne grupe.
Pyetja 2: Mjedisi i
klases ndryshohet nga mesuesja ne keto lende :
Nga pergjigjet e marra
nga nxenesit u vu re se : mjedisi I klases ndryshohet me shume gjate leximit
letrar, dhe ne lendet e tjera te zgjedhura nga vete nxenesit si : dituri
natyre, veprimtari jashtekurrikulare etj, sesa ne aftesim teknologjik dhe
muzike.
Pyetja 3:Mjedisi
I klases si faktor motivues :
Nga anketimi u vu re se
: 82.5% e nxenesve e shihnin mjedisin e klases si shume motivues, ndryshe nga
17.5% e tyre qe e shihnin si pak motivues.
Pyetja 4:Pershtatshmeria e mjedisit te klases per
zhvillimin e punes ne grupe :
Pjesa me e madhe e
nxenesve(80%) e shihnin si shume te pershtatshem mjedisin e klases per te
zhvilluar punen ne grupe, ndersa pjesa tjeter si pak(17.5%) ose aspak(2.5%) te pershtatshem per te zhvilluar pune ne
grupe.
Pyetja 5: Ngrohja
neper klasa :
95% e nxenesve pohuan
se klasa e tyre ishte e pajisur me ndrohje ndryshe nga 5% e tyre qe mohuan te
kishin ngrohje ne klase.
Pyetja 6: Paisjet qe
perdoren per t´u ngrohur :
Ne shumicen e klasave perdorej
si mjet per t´u ngrohur soba me dru (87.5%) ndersa pakica pohon se ne klasat e
tyre perdornin kaldajen si mjet per t´u ngrohur (12.5%).
Pyetja 7: A ka
drite natyrale ne klasen tuaj?
Persa i perket pyetjes nese ka
drite natyrale ne klasen tuaj te gjithe nxenesit u pergjigjen se drita natyrale
nuk mungon.
Pyetja 8:Ndodhen kende sportive ne shkollen tuaj?
Nga pergjigjet e
marra u konstatua se 75% e nxenesve pohuan se ne shkollen e tyre ka kende
sportive ndersa 25% e nxenesve e mohuan faktin se ne shkollen e tyre ekzistojne
keto kende.
Pyetja 9: Perdorimi i
kendeve sportive ne shkolle.
Per sa i perket
perdorimit te kendeve sportive, 47.5% e nxenesve pohuan se I perdornin shume
kendet sportive te shkolles se tyre, ndersa 35% dhe 17.5% e tyre I perdornin
pak ose aspak ate.
Pyetja 10: Mesimi kuptohet me lehte kur shpjegohet me
ane te :
Duke u nisur nga te dhenat e pyetesorit, kuptojme qe
nxenesit jane mesuar me menyren tradicionale te shpjegimit nga ana e mesuesit
dhe mbi 80% e tyre kane cilesuar me shkrim `shpjegimin me goje´si alternative
tjeter. Ndersa nje pjese e vogel (2.5%, 5%, 12.5%) kane zgjedhur si alternative
shpjegimin me video-projektor, kompjuter dhe postera/foto.
Pyetja 11: Ne muret e klasave gjenden :
Mbeshtetur ne pergjigjet e marra nga anketa
nxenesit pohuan se ne muret e klasave te tyre ka me teper tabela te ndryshme
mesimore, dhe me pak fotografi te ndryshme, detyrat me te mira te nxenesve ,
postera sensibilizues dhe kende te ndryshme mesimore.
Pyetja 12: Sa shpesh pastrohet klasa juaj?
Pergjigjet e nxenesve ne
lidhje me patrimin e klases ishin 75% e tyre pohuan se klasa e tyre pastrohet
vetem njehere ne dite 10% e nxenesve pohuan se 10% e tyre pohuan se klasa
pastrohet dyhere ne dite ndersa pjesa tjeter e klases pohuan se klasa e tyre pastrohet
vetem njehere ne jave.
Pyetja 13: Lloji i tabeles ne klasen tuaj.
Ne momentin kur
nxenesit u pyeten se cfare tabele ka ne klasen e tyre te gjithe pohuan se ne
klasat e tyre perdorej vetem tabela e zeze.
Perfundimet:
•
Mjediset e te nxenit kane ndryshuar
shume ne krahasim me mjediset e te nxenit te dikurshme. Klasat i kane te gjitha
kushtet e nevojshme per te realizuar nje ore mesimore te suksesshme.
•
Mesuesi luan rolin kryesor ne
organizimin e mjedisit te klases. Gjithnje e me shume vihet re se dhe vete
mesuesit kane hequr dore nga menyra tradicionale e shpjegimit te mesimit dhe po
i orientojne nxenesit e tyre drejt punes me grupe. Gjate zhvillimit te puneve
me grupe, klasa mer nje pamje tjeter. Bankat nuk vendosen me si gjithmone, por
ne forme rrethi, ku cdo nxenes eshte i barabarte dhe bashkevepron me grupin.
•
Tabelat e ndryshme, kendet, punimet me
te mira te nxenesve te varura neper mure jo vetem qe i japin klases nje pamje
me te kendshme, por nxisin edhe nxenesit per te nxene.
Referencat:
1.
http://bep-ks.org/wp-content/uploads/2016/03/HV_Ndikimi-i-aktiviteteve-mjedisore-n%C3%AB-aktivizimin-e-t%C3%AB-gjith%C3%AB-nx%C3%ABn%C3%ABsve-p%C3%ABr-m%C3%ABsim.pdf
3.
http://www.doktoratura.unitir.edu.al/wp-content/uploads/2014/12/Doktoratura-Zenel-Sina-Fakulteti-i-Shkencave-Sociale-Departamenti-i-Psikologji-Pedagogjise.pdf
4.
http://www.stepbystep.org.mk/WEBprostor/Krijimi_i_mjedisit_p%C3%ABr_t%C3%AB_nx%C3%ABnit_p%C3%ABr_shekullin_XXI.pdf
5.
http://www.vet.al/files/ligje%20etj/Inspektimi%20dhe%20vleresimi%20i%20brendshem%20i%20shkolles%20Udhezuesi%20i%20shkolles.pdf
6.
http://www.forumishqiptar.com/threads/136964-Menaxhimi-i-klas%C3%ABs-sipas-standarteve-pedagogjike
8.
http://www.doktoratura.unitir.edu.al/wp-content/uploads/2013/11/Doctoratura-Alma-Muharremi-Fakulteti-i-Shkencave-Sociale-Departamenti-Psikologji-Pedagogjise.pdf