HARTIMI I PLANIT TË PËRGJITHSHËM PËR SHFRYTËZIMIN E MJETEVE NË TRANSPORTIN HEKURUDHOR TË MALLRAVE


HARTIMI I PLANIT TË PËRGJITHSHËM PËR SHFRYTËZIMIN E MJETEVE NË TRANSPORTIN HEKURUDHOR TË MALLRAVE
 
A -- KOHA E PUNËS SË VAGONIT  DHE LOKOMOTIVËS .

Tramsçprto hekurudhor shërben për transportin e mallrave e të udhëtarëve .Në vendin tonë ai është zhvilluar fillimisht në zonat e ulta , dhe më vonë  është shtrirë në thelklësi të vendit .Shtrirja e rrjetit hekurudhor ka synuar  për të lëvizur drejt porteve kryesore të vendit , zonave industriale , minierave  dhe zonave intensive të prodhimit bujqësor .drejt zonave të populluara , dhe së fundi për lidhjen me rrjetin  ndërkombetar të transportit hekurudhor .

               Pjesët përbërëse funksionale dhe të operimit të transportit hekurudhor  janë :
I – Infrastruktura , ku përfshihen
-Linja hekurudhore me veprat e artit,paisjet e saj dhe bazat e riparimit e të mirmbajtjes .
-Stacionet hekurudhore , ku përfshihen
-Linjat e lëvizjes , manovrimit , formimit e shformimit të trenave
-Linjat dhe mjediset ( sallat , biletaritë , peronet e tjerë .) për shërbimin e udhëtarëve .
-Linjat dhe mjediset ( deport , sheshe , mahazina , etjer ) ,për ngarkim shkarkimin , transmetimin dhe depozitimin e mallrave .
-Pikat e veçanta . ku përfshihen pikat e bigëzimit dhe të ndërprerjes së linjave , pikat e degëzimeve hekurudhore , pikat e ndërprerjeve me rrugët automobilistike .
-Ndërlidhja dhe sistemi i sinjalizimit , centralizimit e bllokimit .
-Sistemi i furnizimit me lëndë djegëse  dhe energji elektrike .

II- Mjetet hekurudhore .ku përfshihen :
Mjetet hekurudhore tërheqëse ( Lokomotivat ) , dhe mjetet hekurudhore mbartëse , * Vagonët hekurudhore ) , si dhe baza e riparimit dhe e mirmbajtjes së tyre .

III- Piramida e organizimit  të lëvizjes , shërbimit të udhëtarëve , lëvizjes së mallrave dhe shfrytëzimit të mjeteve hekurudhore .

IV- Administrimi i mjediseve , mekanizmat e aktiviteteve të ngarkim shkarkimit  të mallrave  dhe organizimi i grumbullimit , ngarkim – shkarkimit , depozitimit  dhe transmetimit e shpërndarjes së mallrave pranë stacioneve hekurudhore .

          B – Cilat janë fushat e veprimtarisë së transportit hekurudhor. Operimi në transportin hekurudhor .

Për nga natyra e tyre veprimtaritë hekurudhore zhvillohen në dy fusha kryesore .(Figura  në vijim ) .

Së pari :  Më fushën  A  e cila përfaqëson veprimtarinë e mirëfilltë hekurudhore , lëvizjen hekurudhore e cila zhvillohet :

a1 – Në linjat kryesore hekurudhore , ku kryhet lëvizja e trenave , transporti i drejtpërdrejtë  dhe i pandërprerë i mallrave dhe i udhëtarëve ndërmjet dy pikave të rrjetit hekurudhor , që përfaqësojnë pikën e nisjes  dhe atë fundore ose të mbritjes , pa procese të nërmjetma ngarkim shkarkimi  apo transportimi me mjete të tjera transporti

a2 – Nyjet e bashkimit ose të ndarjes së drejtimeve të ndryshme të linjave kryesore , ku bëhet kalimi , lidhja ose ndarja e trenave për drejtime të ndryshme .

a3 – Në linjat e manovrimit , formimit e shformimit të trenave  në stacione  .

a4 – Në degëzimet hekurudhore  që lidhin drejtpërdrejt nisësit e pritëlsit e mallrave me rrjetin hekurudhor kryesor .

Së  dyti : Fusha B  e cila përfaqëson qendrat ose stacionet e përpunimit e të shpërndarjes së mallrave  dhe të shërbimit të udhëtarëve , e cila përbëhet nga :

b1- Ngarkim shkarkimit dhe grumbullimi ose shpërnarja e mallrave brenda kufijve të qytetit ose rrethit .

b2- Ngarkim shkarkimi dhe grumbullimi ose shpërndarja e mallrave në agjencitë ose depot e nisësit e të pritëlsit të tyre pranë stacionit hekurudhor .

b3- Ngarkim – shkarkimi dhe grumbullimi ose shpërndarja e mallrave për rrethe , zona ose vende të tjera , nëpërmjhet tranzitimit me transport të llojeve të ndryshme .

b4- Shërbimi i udhëtarëve pranë stacioneve .

      Në këtë mënyrë , mer kuptim të plotë edhe se çfar duhet të kuptojmë ne me emërtimin e lëndës që studiojmë .
      Pra Planifikimi dhe Operimi në sistemin e transportit.Kuptohet pra se sa rëndësi ka të nxënit e nocioneve të operimit edhe në transportin hekurudhor.Kjo pasi në se zotërojmë si duhet këto procese apo  njëzi operacionale të realizimit të cikleve edhe për transportin hekurudhor , ne do të jemi në gjendje të realizojmë me sukses edhe detyrën e hartimit të planit për këtë lloj të rëndësishëm të transportit .
          Nga mënyra e mësipërme të ndarjes së veprimtarisë së transportit hekurudhor  , tani ne duhet të theksojmë se :
a)- Transporti i drejtpërdrejtë i mallrave  , me të gjitha përparësit e tij dh kërkesat sipas kushteve të pranuara në kontratën e transportit , zhvillohet në fushën e veprimtarisë A , pra nëpërmjet a1-( Li9njës kryesore ) ,a2- ( Nyjeve lidhëse ) , a3- ( Linjave të manbovrimit ) ,dhe a4-që përfaqëson degëzimet hekurudhore .Ky proces fillon dhe mbyllet me lëvizjen e trenave  ose vagonëve nga pika e nisjes në atë të fundit .
b)-Transporti i përzier i mallrave zhvillohet në të dy fushat .Në fushën A , nëpërmjet a1, a2 , a3 , a4 , dhe në fushën B   sipas rasteve që kemi renditur më poshtë :
-Nëpërmjet procesit b1- , për mallrabrenda qytetit ose rrethit .
-Nëpërmjet procesit b2- për grumbullimin ose shpërndarjen e mallrave nga agjncitë ose depot e nisësit e pritësit  pranë stacionit .
-Nëpërmjet  b3 - , për rishpërndarjen e mallrave në drejtim të rretheve , të zonave apo të vendeve të tjera , dhe :
Nëpërmjet b4- që lidhet me realizimin e procesve të nevojshme për menaxhimin e lëvizjes së trenave apo të udhëtarëve për sigurimin e pranimit dhe të nisjes nga stacionet hekurudhore të udhëtarëve sipas grafikut të afishur .

C- Treguesit kryesorë të operimit në transportin hekurudhor .

     Në ekonominë e planifikimit , operimit dhe të shfrytëzimit  të transportit hekurudhor  përfshihen disa tregues të rëndësishëm  si :
1-Treguesit ekonomiko – financiarë , ku bëjnë pjesë :
-Masa ( Vëllimi i transportit  në ton , ton- kilometra , në udhëtar e udhëtarë – kilometra ( Ton , Ton – Km , U , U- Km  )
-Prodhimtaria e transportit hekurudhor ( Në T , TKm , U , Ukm ) e njësisë KF, 1 ton kapacitet , 1 vagon ose 1 ton – në njësinë e kohës , ( Orë , dit , vit )
-Shpenzimet ( Kosto e transportit ) për njësi në lekë për U , Ukm .
-Të ardhurat ( A ) ,e përgjithëshme dhe për njësi pune për TKm dhe Ukm
-Masa ( Vëllimi ) i ngarkim shkarkimit  në ton fizik
-Shpenzimet , të ardhurat dhe të ardhurat neto nga kjo veprimtari .
-Efektiviteti i investimeve
-Rendimenti i punës e të tjera .

Ne e dimë se transporti hekurudhor ka një seri avantazhesh në krahasim me llojet e tjera të transportit .Ndër më kryesoret mund të përmendim :
-transporti hekurudhor është më i lirë ndër llojet e transportit tokësor .
-Transporti hekurudhor është trtansport masiv e si pasojë lëviz një sasi shumë herë më të madhe mallrash në njësinë e kohës në krahasim me llojet e tjhera të transportit tokësor .
- Transporti hekurudhor është transport intensiv dhe me rendiment të lartë të mjeteve tërheqëse e mbartëse .( Lokomotiva e vagonë)
Transporti hekurudhor është me kosto më të ulët të shërbimit , në kushtet e një ngarkese sa më të mirë me punë transportuese  duke ofruyr kështu në treg tarifat më të leverdisëshme të transportit të mallrtave e të udhëtarëve në krahasim mellojet e tjera të transportit tokësor e detar  , që arijnë deri në 40 –deri 60 % më të ulta .
-Dhe një epërsi tjetër tejet e rëndësishme e që nuk mund talemë pa e përmndur , , transporti hekurudhor është transport shumë më i pastërt në karahasim me transportin automobilistik sa i përket hedhjes në natyrë të mbeturinave dhe shkarkimeve  jo të shëndetëshme gjatë kryerjes së procesit të transportimit apo manovrimit .

              D – Treguesit Tekniko – Shfrytëzues të Transportit Hekurudhor .

   Ja të shikojmë tani  disa nga treguesit tekniko shfrytëzues në transportin hekurudhor :
1- Ngarkesa e linjës hekurudhore .

              Mln TKm
 Ngl = ----------------- :((Ton/Km)
                   Km

-Rendimenti i fuqisë tërheqëse :


                               Mijë T Km brutto
                 Rfqt = --------------------------- :((Ton/Kmbrotto/KF)
                                            KF

-Rendimenti pëlr ton – vagon :

                                                 Kgt x k ng x dm                Tkm
                      Rtonv =  365 . --------------------------: ( ------------------- )
                                                          n                           ton – vagon

Dhe për transportin e udhëtarëve :

                                  kgt x kng x du              Ukm
 Rtonvudht = 365 . ---------------------- ( ----------------- ) :
                                           n                    vend – vagon

Ku :
Kgt – koeficienti gatishmërisë teknike
Kng – Koeficienti i ngarkesës
d – distanca mesatare e mallrave ose e udhëtarëve
n-koha në dit natë e xhiro-vagonit nga një ngarkim në tjetrin

E – Disa tregues cilësor të transportit hekurudhor të domosdoshëm në procesin e planifikimit dhe operimit në këtë lloj transporti janë :

-Shpejtësia maksimale në linjë .( V max = km/h )
-Shpejtësia teknike e trenave në linjë .( Vt ) , e cila është e barabartë me shpejtësinë mesatare me të cilën treni përshkon distancën e plotë nga nisja në mbritje , pa marë parasysh kohën e ndalesave nëpër stacione  dhe operacione të ndryshme gjatë lëvizjes, dhe  planifikohet e llogaritet sipas formulës :

                                                  S
                                       Vt = ------- : ( Km/h ).
                                                 tl
-Shpejtësia komerciale e trenave ( Vk ) , e cila është e barabartë me shpejtësinë mesatare me të cilën treni përshkon distancën e plotë nga nisja në mbritje , në raport me kohën e përgjithëshme ., duke përfshiorë këtu edhe kohën e ndalesave nëpër stacionet e ndërmjetme apo operacione të ndryshme . Ky tregues llogaritet në bazë të formulës :

                                                      S                 S
                                           Vk = ------= -------------(Km/ore)
                                                      T         tl   +  tnd

Ku : S – shpejtësia mesatare e përshkimit të distancës së plotë .
       T – Koha e përgjithëshme duke përfshirë edhe ndalesat e ndërmjetme.
          -Raporti neto bruto i peshës së trenit .Ky tregues është i domosdoshëm për të përcaktuar dhe konkluduar mbi cilësnë e ngarkesës dhe çfrytëzimit të kapacitetit të mjeteve të transportit hekurudhor për mallra e udhëtarë.
        -Treguesi i raportit të lëvizjes plot dhe bosh të vagonave .Ky tregues na njofton mbi cilësinë e organizimit e të planifikimit të punës në transportin hekurudhor lidhur me masën e shfrytëzimit me ngarkesëose jo  të trenave , dhe na ndihmon  , kur nuk realizohet sipas planit , që të marim masat në kohë për përmirësiin e tij duke i kushtuar më shumë kujdes gjatë planifikimit , lidhjes së kontratave për kthimin me ngarkesë në mallra ose udhëtarë të trenave .
          Theksojmë se niveli i treguesve të mësipërm , i cili ka të bëjë me efektivitetin e transportit hekurudhor , varet drejt përdrejt nga niveli i teknikës dhe cilësia e niveli i drejtimit dhe i menaxhimit që nga drejtoria e përgjithëshme e hekurudhave e deri poshtë në stacionet e strukturat në vartësi të saj .
         Duhet të theksojmë se dy janë kriteret më të rëndësishme për funksionimin e biznesit të hekurudhave :
a)-Operimi i hekurudhave si ndërmarje të mirëfuillta të prodhimit e shitjes së shërbimit të transportit , dhe
b)-Bizneset e hekurudhave në mjaft vende ku ende nuk janë privatizuar plotësisht , duhet të pranojnë ndërhyrjen e shtetit sa herë që është e nevojshme për interesa themelore e të rëndësishme publike .Në raste të tilla shteti realizon në forma të ndryshme  një ndërhyrje të gjerë dhe shpesh të drejtpërdrejtë mbi  to.
         Edhe në rastet e linjave hekurudhore të shërbimit të përgjithshëm , ku pronar është shteti , ky i fundit mund të krijojë ndërmarje  dhe shoqëri me struktura të tilla  organzative , të cilat udhëhiqen nga kritere ekonomike e tregtare si çdo ndërmarje tjetër  industriale  dhe që lejojnë kontrollin e shtetit mbi këtë shërbim , në kuadrin e ekonomië kombëtare .
         Duhet të theksojmë se rezultatet më të mira në praktikë kanë aritur ato biznese hekurudhore që megjithë të drejtat e shtetit  ,për sigurimin e qëllimeve publike , ato kanë struktura private dhe metoda të drejtimit  industrial e komercial .
        Në Europë për shembull rrjetet hekurudhore  mund të kategorizohen  në tre grupe :
1-Hekurudha shtetërore , me drejtim të drejtpërdrejtë ose administrativisht të veçantë , si në Gjermani , Austri , Norvegji , Spanjë , Zvicër , Britani , Bashkimi Sovjetik , Poloni , Çekosllavaki , Hungari , Rumani , Jugosllavi , Bullgari , Qreqi , Itali , ), etjer .
2-Shoqëri private aksionere si në Hollndë , Portugali , Shqipëri  , e tjer .
3-Shoqëri të përziera , të cilat karakterizohen nga një pjesmarje e gjerë e aksioneve shtetërore  si në Francë , Belgjikë , e tjera .
        Theksojmë se në Shtetet e Bashkuara të Amerikës , hekurudhat konsiderohen si ndërmarje të zakonshme industriale dhe tregtare .Ato kanë struktura si shoqëritë private  dhe gëzojnë liri të plotë shërbimi dhe financimi .Në Amerikë hekurudhat përballojnë vetë konseguencat ekonomikom – financiare  të aktivitetit të tyre , pa u mbështetur në ndihmë  nga ana e shtetit .Ato janë të organizuara si shoqëri aksionere , me një asmble , këshill administrativ , komitet ekzekutiv  dhe president i kompanisë .Mbikqyrja shtetërore mbi hekurudhat nuk bëhet drejtpërdrejt nga qeveria amerikane , por nga komisioni ndërshtetëror komercial ( I C C – Interstate Commmerce Commission ), i cili përgjigjet përpara kongresit amerikan dhe mbikqyr normat bazë të sigurimit të udhëtarëve ,siguron qarkullimin e trenave  dhe lirinë e lëvizjesmes shteteve , kujdeset që tarifat të mos krijojnë një konkurencë antiekonomike , unifikon metodat e planifikimit , treguesit dhe metodat analitike  , etjera.
Një organ tjetër “ Asscation of American Railroads “ ( A A R ) , kryen detyrën e kordinimit , rekomandimit dhe të marjes së vendimeve të detyrueshme mbi çështje që i përkasin përmirësimit të teknikës e të shërbimit hekurudhor .
Nje kompani transporti ka ne inventar 150 makina.Koeficenti i gadishmerise teknike eshte 80% ndersa koeficenti i mjeteve qe jane ne pune eshte 60%.Kapaciteti i ketyre makinave eshte 12 ton.Distanca e transportit eshte 70 km.Shpenzimet e pergjithshme jane 50% e te ardhurave volumi i punes ne kete kompani eshte 6000 ton .Tarifa e transportit eshte 35 lek ton/km.Gjejme fitimin e kompanise?
TE DHENAT         ZGJIDHJE
I=150MJETE                                                                                             kgt=80/100×150=120mjete
 KGT=80%                                                                                               kp=60/100×120=72mjete
KP=60%                                                                                     P=Q×D=6000×70=420000
D=70km                                                                    A=P×Tf=420000×35lek/km=14700000Lek
q=12ton                                                                           S=50/100×14700000=7350000lek
Q=6000TON                                                  F=A-S=14700000-7350000=7350000LEK                                
Tarifa=35lek/km
 Shp=50%                                                                                    
                                                                     
NESE KOFICENTI I GADISHMERIS TEKNIKE RRITET ME 10%ATEHERE KOMPANI DO TE KISHTE 12 KAMJONA NE GJENDEJ TE MIRE PUNE :
KP= 60MJETE                              
KGT =132 MJETE
                             
                                
3.Gjeme inventarin mesatar?
TE DHENAT
MF=7mjete 1janar
MJP=2mjete 1mars
MDKH=4mjete 1korrik
MDKJP=2mjete 1nentor

ZGHIDHJA

IM=((MF-MJP)×DK+MDKH-MDKJP)/DK
Im=((7-2)×60+(4×184)-(3×61))/365=(5×60+736-183)/365=(300+553)/365=853/365=2mjete

Inventari mesatar eshte 2mjete


Popular

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR
BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR - GJITHASHTU DHE RIPAROJME